حیات وحش

توضیحاتی درباره حیات وحش و نحوه زیستن آنها

حیات وحش

توضیحاتی درباره حیات وحش و نحوه زیستن آنها

منطقه شکار ممنوع کم کی بهاباد

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ب.ظ

منطقه شکار ممنوع "کم‌کی" شهرستان بهاباد، اراضی بکر شمال این شهرستان را شامل می‌شود که به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی، بکر بودن منطقه و عدم تغییر و تحول اساسی در رویشگاه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، عمده‌ترین گونه‌های موجود در منطقه را کل و بز و قوچ و میش تشکیل می‌دهد و وجود برخی از گونه های ارزشمند نظیر یوزپلنگ آسیایی و جبیر بر اهمیت آن افزوده است. البته در قسمت‌های مختلف منطقه، خرگوش و جوندگان و برخی گوشت‌خواران نظیر پلنگ و کاراکال نیز زیست می‌کند.

از مهمترین پرندگان منطقه زاغ بور، تیهو، کبک، با قرقره شکم سیاه، دلیجه، انواعی از چکاوک‌ها و سسک‌ها، عقاب طلایی، زنبورخوار و قمری معمولی را می‌توان نام برد.

 زیستگاه‌های یوزپلنگ در حوزه منطقه حفاظت شده کوه بافق، شکار ممنوع آریز و پناهگاه حیات وحش دره انجیر به صورت نواری با امتداد شمالی – جنوبی واقع شده است و در جهت شرق، زیستگاه‌های آزاد گسترده و مساعدی برای این گونه وجود دارد و پس از این زیستگاه‌های آزاد، پناهگاه حیات وحش نایبندان که خود از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ می‌باشد، قرار گرفته است و به طور قطع ارتباط جمعیت‌های کوه بافق تا دره انجیر با زیستگاه بزرگ نایبندان می‌تواند از طریق منطقه‌ی "کم کی" برقرار شود.

 خوشبختانه در مدت زمان شش ماهه اخیر مشاهدات خوبی از حضور یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی از منطقه شکار ممنوع "کم کی" به همراه ثبت تصویر از آن‌ها گزارش شده و امید است با افزایش دامنه پایش تنوع زیستی منطقه به ویژه با کمک گرفتن از فناوری دوربین‌های تله‌ای بتوان تصویر روشن‌تری از جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش منطقه ارائه کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۶
محمدرضا ولی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی